اسلام هراسی در امریکا

پدیده اسلام هراسی آغازی دوباره را در ایالات متحده تجربه میکند. نئو کان های جمهوریخواه در آستانه انتخابات میان دوره ای ، واقعه تلخ یازدهم سپتامبر را بهانه ساخته و داستان ها پرداخته اند تا با انحراف افکار عمومی و برانگیختن احساسات مردم به احیای عوامل هژمونیک که در باورها و آموزه های ایدئولوژیک جمهوری خواهان نئوکان تجلی پیدا کرده است، دامن زنند و بر خلاف سنت قانون اساسی ایالات متحده امریکا،آزادی مذهبی، آزادی گردهمائی، آزادی بیان، آزادی تفکر و آزادی وجدان را با تحریف و خطر و انحراف روبرو سازند. یأس به دلیل انحراف ارباب کلیسا، عمیقآ مردم امریکا را با بحران معنوی روبرو ساخته است. جنجال ها و تاثیر افکار عمومی در انتخابات مجلس در آینده نزدیک و در همین رابطه مورد دقت و تحلیل واقع می شود. از سوی دیگر توطئه سازماندهی شده از جانب بنیاد گرایان مسیحی، از جمله ارباب کلیسای فلوریدا مبنی بر دستور قرآن سوزی در ۱۱ سپتامبر و راه اندازی کاروان های افراطی جهت مخالفت با مسجد مسلمانان از جانب کشیش تری جونز که مسئول برنامه ریزی این کارناوال است و سخنان تند و افراطی علیه مسلمانان همه حکایت از بیم ها و نگرانی های جدی در امریکا و بویژه جوامع اسلامی دارد.

اما آنچه در میان اصحاب قدرت و آحاد ملت امریکا میگذرد، متفاوت است. امت حضرت عیسی مسیح، صدها سال است که تحت خفقان عالیجنابان کلیسای کاتولیک بسر برده اند و بنابر این حرکت اصلاحی پروتستانیزم را در مقابله با افراط کاتولیسم انتخاب، ولی جانب تفریط را گرفته و گوهر دین را به حضیض کمترین رتبه تنزل دادند و پدیده سکولاریزم را هم در درون بسط و هم در برون به سایر جهان اشاعه دادند.
جامعه امریکا برخوردار از تنوع قومی و مذهبی است و نخبگانی که سنگ بنای قانون اساسی این کشور را بنا گذاردند به پدیده مشروعیت تنوع مذاهب و آزادی ادیان و مقبولیت اقوام چنان تائید کرده اند که هیچ قدرتی توان نفی و یا خدشه این قانون را نخواهد داشت و از پگاه استقلال امریکا تا کنون مسلمانان به عنوان بخشی از جامعه تکثر و تنوع پذیر در سایه قانون زندگی و به شرایع دین خود ایمان داشته و خواهند داشت .
پدیده مخالفت با مسجد قرطبه و ربط ناموزون آن با وقایع حوادث یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی،اینک تبدیل به  جنجال داخلی شده است. تا کنون باراک حسین اوباما دو بار به موضع گیری صریح و موضع گیری در لفافه  نسبت  به احداث مسجد قرطبه در جنوب منهتن پرداخته است که به بازتاب های مخالف و موافق در سطح  دو  حزب جمهوری خواه و دمکرات انجامیده است تلاش اوباما مبنی بر همزیستی میان مذاهب دارای اهمیت و در عین حال برخوردار از جنبه های مثبت و منفی بوده است. 

موافقت فرماندار یهودی الاصل نیویورک با احداث مسجد، نیز بر دامنه مباحث و چالش های این موضوع افزوده است.

مخالفت گینگریچ رییس افراطی سابق مجلس نمایندگان امریکا که خود را به عنوان نامزد انتخابات آینده ریاست جمهوری امریکا، از حزب جمهوری خواه آماده میکند، با فریب و انحراف افکار عمومی سعی در القاء غیر منطقی بودن ساخت مسجد نزدیک برج های فرو ریخته تجارت جهانی، به مثابه اهانت به خانواده و باقی ماندگان قربانیان این حادثه نموده و مخالفت نماینده جمهوری خواه پیت کینگ مبنی بر اشتباه دانستن تصمیم اوباما با ساخت مسجد و جریحه دار شدن احساسات مردم و باز ماندگان حادثه 11 سپتامبر را تائید کرده است.

ریسک سخنان و اظهارات اوباما و مخالفت با موضع رسمی رئیس جمهور ایالات متحده در میان تند رو ها حتی برخی از دمکرات ها در کنار تحریکات تندرو های مسیحی و یهودی و فشار بر خانواده قربانیان در مخالفت  با احداث مسجد و مرکز اسلامی قرطبه و ادعای احداث این مسجد مبنی بر تحقیر قربانیان یازدهم سپتامبر و جریحه دار شدن احساسات خانواده های قربانیان، بیان گر تلاش هواداران مکتب برنارد لوئیس و مایکل لدین در نوع جدیدی از بسته بندی های ضد اسلامی ماجرای بنیاد گرائی دینی در راستای اهداف مسیحیت سیاسی و احیای مجدد اندیشه های صلیبی است.

مسجد و مرکز اسلامی که قرار است در نزدیکی ساختمان های فرو ریخته مرکز تجارت جهانی ساخته شود، در چارچوب اندیشه  فرهنگی و تمدنی  اسلام در قرطبه است که از قرن دهم میلادی زادگاه متفکران  و اندیشمندان مسلمان بوده است. این پروژه در بنایی ۱۳ طبقه با هدایت و امامت فیصل عبد الرئوف پیگیری می شود. وی چهره ملایم و شناخته شده ای در جهان اسلام و همچنین محافل علمی و روشنفکری است که دارای نظرات روشنگرانه مبنی بر چیستی و چرایی  واقعه یازدهم سپتامبر، که هدفی به جز دامنه درگیری میان اسلام و غرب  نداشته، دارد و دانسته  های خود را اینگونه بیان میکند و حتی باورش این است که بن لادن توسط امریکا هدایت و تربیت شده است و نظرات خود را با توهم توطئه  آمیخته ساخته است.

برای شناخت جامعه مسلمانان امریکا، ابتدا بایستی خصوصیات و ویژگیهای تاریخی، دینی ، فرهنگی و اجتماعی آنها را در کل جامعه امریکا مورد توجه قرار داد. چرا که مسلمانان جزئی از یک کل هستند. اگر بخواهیم به رفتار شناسی مسلمانان در امریکا بپردازیم، با مدل زندگی و تلفیق تدریجی آن در جامعه امریکا می توان ادعای آن را کرد که بشر امروز در سایه تفکر و اندیشه همزیستی، اسطوره واقعی زندگی انسان در قرن جدید شده است. 
روند شکل گیری جامعه مسلمانان در امریکا از نظر تاریخی همزاد تشکیل خود جامعه امریکاست. اریکسون روانشناس اجتماعی امریکا ، شکل گیری  یک جامعه جدید را نهایتا محصول درک جدید هویت میداند(a new sense of identity) روابط عینی و عملی اعضای جامعه مسلمان با یکدیگر و با دیگر انسان ها آن جامعه عینیت یافته است. نگرش جدی و مشترک افراد جامعه نسبت به تاریخ و گذشته با الگوی جدیدی برای روابط متقابل و همزیستی مفهوم یافته است. مسلمانان در ایالات متحده به دلیل همین عناصر توانسته اند، مدل و الگوی همزیستی با درک پاسداری از تعلقات دینی و فضیلت های مذهبی روابط با هم کیشان را درست به مثابه پیدایش جامعه امریکا تلقی نمایند.

آمار مسلمانان در امریکا، آمار متناقضی است. برخی جمعیت مسلمان را به عنوان یک اقلیت فعال در صحنه جامعه امریکا معرفی می کنند. قریب به بیست میلیون مسلمان امریکا اعم از مسلمانان بومی و مهاجر امریکا را شکل داده اند. رشد اجتماعی مسلمانان قابل مقایسه با هیچ اقلیت دیگر نیست. بر اساس آمار رسمی امریکا، جمعیت مسلمانان با رشد جمعیت ۱۰ درصد سریعترین رشد را از نظر افزایش پیروانشان در امریکا داشته اند. علل این افزایش را تولد و مهاجرت و بویژه نوکیشی و میزان علاقه به گرویدن به اسلام است .

مهاجرین و بومیان مسلمان از آغاز شکل گیری ایالات متحده در امریکا حضور داشته اند و یا اندک اندک مهاجرت و زندگی در ایالات متحده را انتخاب کرده اند. از اواسط قرن نوزدهم، بویژه اوائل قرن بیستم سیل انبوهی از مسلمانان به این کشور مهاجرت کردند. بسیاری از شبه قاره، بسیاری از خاورمیانه، ایران، اسیای مرکزی و قفقاز و ترکیه با هدف به امریکا رفتند تا خانه وکاشانه خود را در آنجا قرار دهند.

بسیاری از معتمدین و متمکنین مسلمان به احداث مسجد و مدرسه و مرکز و قبرستان مبادرت کرده اند تا هویت مذهبی خود را پاسداری کنند. شرایط زندگی و وضعیت اجتماعی کشوری که منحصر ترین جامعه متنوع مهاجرین را داشته، زمینه تلفیق نسل های متفاوت مسلمانان را در درون خود فراهم کرده استمسجد و مدرسه و انجمن اسلامی همه برای پاسداری از اعتقادات مذهبی و هویت دینی موجودیت خود را رسمیت بخشیده اند
و بر خلاف بسیاری از ممالک غربی، گستردگی و پذیرش تنوع قومی در ایالات متحده ، بگونه ای بوده که مسلمانان در ایالات متحده خود را برخوردار از امکانات امریکا می پندارند و خود را امریکایی مسلمان  تلقی میکنند. در تمام شئونات اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و پولی و صنعتی همه حکایت از این داشته و دارد .

برخی از انجمن های اسلامی با سابقه هفتاد، هشتاد ساله در حیات اجتماعی امریکا راه پیدا کرده اند.
بیش از بیست و اندی سال است که شورای مسلمانان امریکا مبارزه با تبعیض علیه مسلمانان را آغاز کرده است .
بیش از ده هزار سرباز مسلمان در ارتش امریکا خدمت می کنند. حجم سنگینی از این تعداد در ارتش به اسلام روی آورده اند .(۲۰۰۰۰۰ هزار مهاجر آلبانیایی که اکثرا مسلمان هستند از همان آغاز(

مهمترین عنصر موجود میان اقلیت ها پذیرش اصل همزیستی استقانون اساسی ایالات متحده که با تلاش موسع مردان با همت این سرزمین تدوین یافته به رکن حقوق شهروندی و آزادی مذهب و رعایت حقوق پیروان همه مذاهب عجین شده است.

در تمام ایالت های امریکا مسلمانان بومی و مهاجر دارای مسجد هستند. در عین اینکه جمعیت مسلمانان پراکنده است.آمار حکایت از این دارد که نیمی از مسلمانان سیاه پوست و بومی و نیمی دیگر از مهاجرین از ممالک اسلامی عربی  ایران و ترکیه و شبه قاره و اسیای جنوب شرقی هستند.

رشد سریع اسلام و تنوع و کیفیت جمعیت مسلمانان در امریکا واقعیتی انکار ناپذیر است. پراکندگی منطقه ایی ، بافت متفاوت فرهنگی، بررسی وضعیت آموزش و تعلیم و تربیت مسلمانان و اصولا آینده مسلمین و اسلام  در امریکا نیازمند واکاویی دقیق تری است.

 

 



سه شنبه 2 شهريور 1389  3:35

آخرين تاريخ بازديد : جمعه 2 آذر 1403  18:43:18
تعداد بازديد از اين خبر : 9358
 
   copyright 2009-2010, all right reserved. WWW.KHARAZI.IR نقشه سایت        سایتهای مرتبط        تماس با ما