یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکرا" و انثی و جعلناکم شعوبا" و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عندالله اتقیکم
به تمامی حضار خیرمقدم می گویم به خصوص به خانم های نمایندگان سیاسی به واسطه ایام مبارکی که متعلق به حضرت زهرا «علیهما السلام» است تبریک می گویم.
آیه ای را که در آغاز سخن تلاوت کردم می تواند یک معیار و فلسفه قوی و قدرتمندی برای تساوی زن و مرد حتی در جوامعی که فارغ از حقوق شرعی هستند و تشابهی که در مباحث کلامی در متن احکام دینی و احکام نظری علماء بوجود می آورد باشد. اگر با چنین نگاهی به مقوله فعالیت و حضور زنان در جوامع مختلف نگاه کنیم و عمیق تر به مسئله بنگریم، متوجه می شویم که زنان همانند مردان از شخصیت های اسطوره ای و تمدن ساز و تحول آفرین در سیر تاریخ تمدن بشری بوده اند و توجه خاصی که قرآن کریم به نقش آفرینی زنان کرده است می تواند محک و معیار خوبی برای استدلال ها و منطق ما باشد. داستان حضرت مریم«ع» در کتب مقدس، داستان حضرت هاجر«ع» و نقش وجود مقدس حضرت زهرا«ع» در تحولات صدر اسلام و نقش حماسه ساز حضرت زینب«ع» همه یکنوع فهم جدی و قابل قبولی را برای کسانی که با استدلال و منطق می خواهند به مقوله نقش زنان نگاه کنند بوجود آورده است. نقشی که اسطوره سازی و تمدن زایی را در ادوار مختلف تاریخ داشته است.
بعد از انقلاب اسلامی تحول شگرف و عمیقی در نگرش نسبت به حقوق متقابل زنان و مردان در جامعه ایران بوجود آمد و در همین فضا بود که زنان جامعه ما توانستند نقشی فعال و اساسی در تمام ابعاد اجتماعی، سیاسی، علمی و دانشگاهی و حتی اقتصادی برعهده گیرند. اینها نکاتی هستند که هر کدام می تواند موضوع تحقیق و مطالعه قرار بگیرند. البته دو نگاه تجددگرایانه و سنت گرایانه به مقوله فعالیت زنان در جامعه باعث یک سلسله بحران های جدی در جوامع مختلف شده و جامعه ما هم مستثنی از این نوع نگاه و نگرش نیست. همین بحث های سنت گرایانه در دنیای توسعه یافته امروزی بوده و هست و در جامعه ما و همچنین دنیای اسلام وجود دارد. دو نگاه سنت گرایانه و تجدد گرایانه یک سلسله برداشت های نادرست از نقش و منزلت زن در جوامع مختلف بوجود آورده است. بسیاری از مظاهر نامطلوب و غیرمتعارفی که در وضعیت زنان در غرب مشاهده می شود ناشی از همین افراط و تفریط هاست و لذا باید دیدگاه متعادلی به موضوع داشت.
قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران دیدگاه های نامتعادلی درباره زنان در کشور ما رایج بود ولی خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب همه این برداشت ها تحت الشعاع قرار گرفتند و اکنون نگاهی که به نقش زن در جامعه ما می شود می تواند علاوه بر جامعه ما در جهان اسلام هم تأثیرگذار باشد. همانطوریکه حضور زنان در عرصه های علمی و دانشگاهی پس از انقلاب بسیار افزایش یافته است. باید این حضور مؤثر آنان به سایر عرصه ها و شؤن مختلف اجتماعی نیز تسری یابد تا جائی که زنان بتوانند در مناصب تأثیرگذار، ایفای نقش نمایند.
در جریان برگزاری هشتمین اجلاس سران سازمان کنفرانس اسلامی در تهران یک مقاومت جدی از سوی برخی کشورها درباره ایفای نقش خانم ها و فرصت دادن به سازمان های غیردولتی زنان وجود داشت تا جائی که می خواستند این مسئله را به بهانه ای برای عدم مشارکت در اجلاس تهران تبدیل کنند. در صورتیکه همین ماجرا باعث یک کار جدی و اساسی شد که زنان هم بتوانند در کنفرانس اسلامی نقش داشته باشند.
در کنفرانس تهران برای اولین بار در مورد نقش زن بحث شد و مقدمه ای برای تصمیم گیری های کلان بعدی گردید. این نوع تأثیرگذاری یک نوع تمدن سازی است. متفکرین کشور ما به ویژه زنان لازم است بطور جدی و اساسی در این موضوع کار کنند تا بتوانند تأثیری جدی بر حضور زنان کشورهای اسلامی در جامعه آنها بگذارند بطوری که در مقدرات کشور خود یک حضور واقعی و معنوی و مفهومی داشته باشند نه حضور شکلی و تشریفاتی.
انشاءالله بتوانیم در جامعه یک نوع همکاری جدیدی بین کشورهای اسلامی و غیراسلامی بوجود بیاوریم. در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی و همچنین وزارت امور خارجه تلاش بر این است که در این زمینه بحث های جدید و جدی داشته باشیم و امیدوارم اینها مقدمه ای برای کارهای بهتر در سال های آتی شود و مباحثی را بین متفکرین دو جریان فکری درباره زنان از خارج و داخل کشور داشته باشیم که بتواند به پویا شدن نقش زنان کمک نماید.