دکتر بروجردی،‌پدر خانواده دیپلماسی کشور


دوست و همکار شیرین سخن و نیکو رفتار دکتر محمود بروجردی به دیار حق شتافت و خیل دوستان و همکاران و خویشاوندان را در سوک خود نشاند .

محمود بروجردی از پیش کسوتان صحنه دیپلماسی و از جمله علاقمندان به توسعه فرهنگ و کاربرد آن در دیپلماسی بود. سالهای متمادی مسئولیت هایی  در سطوح مختلف وزارت امور خارجه داشت. روزگاری قائم مقام وزیر و ایامی مشاور وزیر، مدتی رئیس مرکز گسترش زبان وأدبیات فارسی در وزارت امورخارجه و چند سالی به عنوان سفیر جمهوری اسلامی در فنلاند ایفای نقش کرد

مرحوم بروجردی یک جهان عاطفه  و انس را در خود جای داده بود و از همه شگفتی آفرین تر  آن بود که به طرفة العینی در عمیق ترین لایه های عاطفی مخاطب در هر موقعیت و سنی نفوذ میکرد و همه ما دیپلمات ها را بنام کوچک نام می برد و یاد میکرد و گهگاه با آن طیع شیرینی که داشت با طنازی دلنشین همگان را بی نصیب نمی گذاشت. 

در وجود او خصلت های نیکو جمع شده بود. با درویشان درویش بود و خرقه بر دوش داشت و با فراشان فرش نشین بود و آنها را ماواء و محملی بود برای درد ها  و الامشان. با اهل علم ردای دانش داشت و چون  عالمی متواضع   از حکمت و دانش و تاریخ و ادبیات وفلسفه پر بهره بود وبا فضیلت، و محضرش پر بها بود و مغتنم ، وآن هنگام که کلاه دولتمردی بر سر داشت و با سیاست مداری که می نشست نیز ، تیز می نشست

محمود مرحوم،  چون پدری برای خانواده دیپلماسی کشور بود. اگربه حق یا نا حق به لطف یا قهر به  هر دلیلی فردی مخاطب  نا مهربانی ایام و تلخی دوران  می شد و ساحتی ازخیل دوستان سائیده می گشت،   محمود زنده یاد، نام و یاد آن فرد را به نیکی همواره در زبان و ذهن خود داشت و هیچ گاه مناسبات انسانی را آلوده به  منت قدرت و سیاست نمی ساخت.

شادروان دکتر بروجردی به­قدری خود ساخته بود که هیچ گاه از بی مهری ها کلامی بر نمی تابید و به حدی خود ساخته بود که از نسبت و خویشاوندی  با حضرت امام ، برای خود نام ونان تدارک ندیده بود و چنان عزت نفسی داشت که با عیان ساختن آن،  اعتماد به نفس را به مخاطبان وهمکاران خود بی بهانه ارزانی می داشت. 

بروجردی عزیز، فرهیخته انسانی فرزانه بود که با درد های خویش آمیخته و آموخته گشته بود. در ایام بیماری سخت و پر ملال و حرمان سرطان سکوت سوزان و آرامش با معنایی را تجربه می کرد و یاد او همواره برایمان بخشی از تاریخ زندگی است و نام و یادش بر قلب و روح  روان دوستانش ثبت است و از خدای بزرگ رحمت و غفران برای او و صبر آرامش برای خاندان محترم بویژه بانوی مکرم سرکار خانم دکتر مصطفوی و جناب حجت الاسلام والمسلمین جناب اقای مسیح بروجردی و سرکار خانم لیلی بروجردی و دوست و برادرم جناب حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی آرزومندم.  

 



دوشنبه 9 اسفند 1389  1:51

آخرين تاريخ بازديد : دوشنبه 28 اسفند 1402  18:56:33
تعداد بازديد از اين خبر : 10342
 
   copyright 2009-2010, all right reserved. WWW.KHARAZI.IR نقشه سایت        سایتهای مرتبط        تماس با ما