مناظره ای بین امام حق و ابوحنیفه
این روزها بنام نامی حضرت امام جعفر صادق علیه الصلوة والسلام ریس مذهب حقه شیعه و ایام شهادت ان دردانه عالم خلقت پیوند دارد . امام صادق علیه السلام  مظهر ازادی اندیشه و ازادی بیان است بگونه ای که در کتب و روایات تاریخی امده است محضر ان بزرگوار کانون مباحثات کلامی و فلسفی است نه تنها اهل سنت و برادران دگر فرق اسلامی و نه تنها دانشمندان دگرادیان الهی هم چون ترسایان و اهل علم دین موسی کلیم و یا زرتشتیان و صابین بهره گرفته و به مباحثات ومنازعات علمی می پرداختند جمعی از نا باوران و نا ایمانیان و بی دینان در مباحثات ان حضرت شرکت می جستند و از دامنه پهناور و اقیانوس علم واندیشه ان بزرگوار  بهره های فراوان می بردند و ان امام همام  با متانت کامل و کرامت اخلاق به استدلال  و تطبیق  تحلیل علوم می پرداختند هیچگاه ان وجود نازنین زبان تهدید و چماق تکفیر علیه مخالفان خود رفتار نمی کردند  انچه نقل است دانشمندان غیر مسلمان و مسلمان شیفته و مشحون  از رفتار ان وجود نازنین و اراستگی اخلاقی و تسامح ومدارا ان حضرت بودند . حضرت امام جعفر صادق معلم و اموزگار بی بدیل و بی نظیری است در حرمت  نهادن به ازادی اندیشه در تحمل شنیدن دانش و اندیشه و باور های  دیگران  . به رسم ادب ویادگار بخش از مناظره ای ان حضرت با ابو حنیفه رضی الله عنه را به رسم بادگار عرضه میدارم 
 

مناظره ای بین امام حق و ابوحنیفه
روزی ابو حنیفه به همراه عدّه ای از دوستانش به مجلس امام جعفر صادق علیه السلام وارد شد و اظهار داشت: «یابن رسول اللّه! فرزندت ، موسی کاظم علیه السلام را دیدم که مشغول نماز بود و مردم از جلوی او رفت و آمد می کردند؛ و او آن ها را نهی نمی کرد، با این که این رفت وآمدها مانع معنویّت می باشد؟!»
امام صادق علیه السلام فرزند خود موسی کاظم علیه السلام را احضار نمود و فرمود: «ابو حنیفه چنین می گوید که در حال نماز بودی و مردم از جلوی تو رفت و آمد می کرده اند و مانع آن ها نمی شدی؟» 
امام کاظم(ع) پاسخ داد: «بلی ، صحیح است ، چون آن کسی که در مقابلش ایستاده بودم و نماز می خواندم ، او را از هر کسی نزدیک تر به خود می دانستم ، بنابر این افراد را مانع و مزاحم عبادت و ستایش خود در مقابل پروردگار متعال نمی دانستم .» 
سپس امام جعفر صادق علیه السلام فرزند خود را در آغوش گرفت و فرمود: «پدر و مادرم فدای تو باد، که نگه دارنده علوم و اسرار الهی و امامت هستی .»
بعد از آن خطاب به ابو حنیفه کرد و فرمود: «حکم قتل ، شدیدتر و مهمّتر است ، یا حکم زنا؟»
ابو حنیفه گفت : «قتل شدیدتر است .»
امام علیه السلام فرمود: «اگر چنین است ، پس چرا خداوند شهادت بر اثبات قتل را دو نفر لازم دانسته ؛ ولی شهادت بر اثبات زنا را چهار نفر قرار داده است ؟! آیا این حکم با قیاس سازش دارد؟!»
سپس حضرت فرمود: «بنابر این باید توجّه داشت که نمی توان احکام دین را با قیاس استنباط کرد.»
و سپس افزود: «ای ابوحنیفه ! ترک نماز مهمّتر است ، یا ترک روزه ؟»
ابو حنیفه گفت : «ترک نماز مهمّتر است .»
حضرت فرمود: «اگر چنین است ، پس چرا زنان نمازهای دوران حیض و نفاس را نباید قضا کنند؛ ولی روزه ها را باید قضا نمایند، پس احکام دین قابل قیاس نیست .»
پس از آن ابوحنیفه تقاضا کرد: «یاابن رسول اللّه ! فدایت گردم ، حدیثی برای ما بیان فرما، که مورد استفاده قرار دهیم ؟»
امام صادق علیه السلام فرمود: «پدرم از پدرانش ، و ایشان از حضرت امیرالمؤ منین علیّ علیه السلام روایت کرده اند، که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: خداوند متعال میثاق و طینت اهل بیت رسول اللّه صلوات اللّه علیهم را از اعلی علّیین آفریده است. و طینت و سرشت شیعیان و دوستان ما را از خمیر مایه و طینت ما خلق نمود و چنانچه تمام خلایق جمع شوند، که تغییری در آن به وجود آورند هرگز نخواهند توانست .»
منبع : الاختصاص، شیخ مفید، ص 189-190
متن مفصلِ روایت، به صورت کامل تر محمد بن عبید عن حماد عن محمد بن مسلم قال:
دخل أبو حنیفة علی أبی عبد الله ع فقال له إنی رأیت ابنک موسی یصلی و الناس یمرون بین یدیه فلا ینهاهم و فیه ما فیه.
فقال أبو عبد الله: ادع لی موسی!
فلما جاءه قال: یا بنی إن أبا حنیفة یذکر أنک تصلی و الناس یمرون بین یدیک فلا تنهاهم.
قال: نعم یا أبه! إن الذی کنت أصلی له کان أقرب إلی منهم یقول الله تعالی وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ
قال فضمه أبو عبد الله إلی نفسه و قال: بأبی أنت و أمی یا مودع الأسرار.
فقال أبو عبد الله: یا أبا حنیفة! القتل عندکم أشد أم الزناء؟
فقال بل القتل.
قال: فکیف أمر الله فی القتل بشاهدین و فی الزناء بأربعة؟ کیف یدرک هذا بالقیاس!؟
- یا أبا حنیفة ترک الصلاة أشد أم ترک الصیام؟
قال: بل ترک الصلاة.
قال: فکیف تقضی المرأة صیامها و لا تقضی صلاتها. کیف یدرک هذا بالقیاس!؟
- ویحک یا أبا حنیفة النساء أضعف علی المکاسب أم الرجال؟
قال بل النساء: قال فکیف جعل الله للمرأة سهما و للرجل سهمین. کیف یدرک هذا بالقیاس!؟
- یا أبا حنیفة الغائط أقذر أم المنی؟ 
قال: بل الغائط.
قال: فکیف یستنجی من الغائط و یغتسل من المنی. کیف یدرک هذا بالقیاس!؟‏ 
- ویحک یا أبا حنیفة تقول سأنزل مثل ما أنزل الله.
قا:ل أعوذ بالله أن أقوله.
قال: بلی تقوله أنت و أصحابک من حیث لا تعلمون.
قال أبو حنیفة: جعلت فداک حدثنی بحدیث نحدث به عنک.
قال: حدثنی أبی محمد بن علی عن أبیه علی بن الحسین، عن أبیه الحسین بن علی، عن أبیه علی بن أبی طالب صلوات الله علیهم أجمعین، قال قال رسول الله: إن الله أخذ میثاق أهل البیت من أعلی علیین و أخذ طینة شیعتنا منا و لو جهد أهل السماء و أهل الأرض أن یغیروا من ذلک شیئا ما استطاعوه.
قال فبکی أبو حنیفة بکاء شدیدا و بکی أصحابه ثم خرج و خرجوا...


پنجشنبه 7 مهر 1390  12:53

آخرين تاريخ بازديد : يکشنبه 2 دى 1403  3:35:18
تعداد بازديد از اين خبر : 11384
 
   copyright 2009-2010, all right reserved. WWW.KHARAZI.IR نقشه سایت        سایتهای مرتبط        تماس با ما